woensdag, mei 07, 2008

Yang 1.2008, april: Actief in de rij

...met daarin een heel dossier over literatuurkritiek: 'Kritische massa', met bijdragen van Reugebrink, Barthes, 't Hart, Vestdijk, Rovers, Lindner, De Vries, Harmens, Joostens, Theunissen, Sonnenschein, Bru, Hertmans en Palazzeschi. 't Nummer heb ik net ontvangen, in totaal maar liefst 183 pagina's. Blij toe dat het een driemaandelijks tijdschrift is (hoewel ik het weer sneller gelezen moet hebben, natuurlijk). En van 't Hart (in de lijst van medewerkers gealfabetiseerd op t) las ik dan laatst weer de laatste, dat wil zeggen: tweede bundel, Ik weet nu alles weer, wat weer samenhangt met mijn belangstelling voor epische poëzie, en van die bundel, waar ik eigener beweging weinig over te zeggen had, om niet te zeggen dat ik 'm zo nietszeggend vond dat ik bij wijze van niet aardig spreken niet eens aan het verhalende gedicht over 'Het leven van Franciscus was toegekomen, schreef Ilja Leonard Pfeijffer in de NRC onlangs een klaterende recensie, die me niet van smaak deed veranderen, maar wel de ogen opende en het licht boven de herleestafel deed aanknippen. Nooit te oud om te leren; nooit tijd genoeg om rustig te lezen, laat staan om te herlezen, om nog te zwijgen over het alsnog uitlezen van halverwege even weggelegde boeken, en al helemaal stilte aangaande het schrijven van iets zinnig over het gelezene. Waarvan akte. Inderdaad: onderwijsblok 4 is gaande.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoe kwam ik hier weer? Aha! Via "Oneigenlijk gebruik" van Geert Buelens! En hoe kwam ik bij Buelens? Via Mieke (missMieke), van mijn oude school (5e jaar Gezondheids- en welzijnswetenschappen, tso of bovenbouw vo), die elke maand een exclusieve post voor mijn blogje schrijft, en aan wie ik Buelens wilde aanbevelen. Want ze citeerde Vestdijk uit "De glanzende kiemcel". En omdat ik me afvroeg: hoe komt deze jongedame van 17 aan Vestdijk (die ze niet kent, beweert ze). En dus wil ik haar ook de Vestdijksite van Mieke (!) Vestdijk aanbevelen en meer. Niet uit bemoeizucht, nee, zomaar, love literature.

Aja, Yang. FF uit mijn boekenkast genomen: een oud nummer, een jubileumnummer nog wel, 25e jg. 1989-1990, "Zeven poëtica's". Wie zie ik? Ik citeer enkel wie samenvalt met wie u hier opsomt in uw nummer over literaire kritiek: Reugebrink en Hertmans. Toen vers gedebuteerd met poëzie. (Reugebrink - onlangs nog in het nieuws, u welbekend. Zie ook: http://janien.wordpress.com/2008/03/29/dan-lees-je-het-voor-de-seks-luc-janssens-canvas-promoot-punkroman-van-marc-reugebrink-gouden-uil-2008/)

Straf toch, hoe Yang de tijd trotseert. En dat Reugebrink en Hertmans er ook vandaag nog voor schrijven.

Ik klikte ook even naar uw Achterberggenootschap. Gerrit Achterberg! Een heel academiejaar lang lazen we hem bij prof. Marcel Janssens in Leuven ... Ik herinner me het (schriftelijke) examen nog: we kregen een gedicht om te analyseren. De bespreking moest in essaystijl gepresenteerd ...