zaterdag, maart 03, 2007

Myst

Gisteren met het leesclubje Transitie - nu ook met vroegmodernisten erbij - Henry II Fix lekker doorgezaagd. Hoewel ik de - enigszins tot ernstig - afkeurende argumentatie die sommigen tegen het boek inbrachten, wel kan begrijpen, blijft het schier oever- en dadenloze levensverhaal van de Zwolse horrelvoeter me zeer bekoren. Toen ik er de voorgaande dag nog even in las om de geur weer op te pikken, bleek ik al gauw weer de eerste honderd pagina's herlezen te hebben. Dat was dan wel zonder de noten. Ik geloof dat Joke de enige was die de noten stelselmatig bij de lectuur had betrokken; ze horen immers bij het eigenaardige karakter van het boek en houden de lezer, zoals Joke het formuleerde, voortdurend op het vinkentouw. Dan moet ik toch maar weer gaan her-herlezen.

Vandaag kwam er via de Contrabas een nieuwe mystificatie op de leesplank: Gerretson was niet alleen Gossaert (één bundel, 1911) maar ook J.F. Kunst (goed voor twee bundels, 1928 en 1948), beweren Jaap Harskamp en Reinier Salverda vandaag in Trouw. Als je nu in de catalogus duikt, krijg je alleen dit bijvoorbeeld:

Titel: Langs den weg / J.F. Kunst
Auteur: J.F. Kunst
Jaar: 1928
Uitgever: [S.n. : s.n.]
Omvang: 128 p
Formaat: 16 cm

en

Titel: Melati en Rotan : gedichten / J.F. Kunst ; pentekeningen van Johanna Roberti ; vergaard en samengest. onder leiding van C.M. Stouthamer
Auteur: J.F. Kunst; Johanna Roberti; C.M. Stouthamer
Jaar: ca. 1948
Uitgever: S.l. : De Hofstad
Omvang: 95 p
Formaat: .. cm

Maar wie Kunst was, wist niemand. 'Bij gebrek aan een behoorlijke biografie kunnen we vooralsnog alleen gissen naar Gossaerts motieven voor deze mystificatie', noteren Harskamp en Salverda. Zo komt alles weer samen, want woensdag ging het college over de biografie.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

om je uit de droom te helpen: toevallig hoorde ik vandaag via via dat J.F. Kunst geen pseudoniem is, maar de grootvader van een kennis van me.
Geen Gossaert, maar toch: een groot dichter!

Anoniem zei

'Kunst' was Gossaert niet. Zie mijn zojuist doch allicht nog niet verschenen commentaar op http://www.trouw.nl/deverdieping/letter-geest/article647212.ece/Het_zwijgen_van_Geerten_Gossaert
vrgr
bink