vrijdag, december 04, 2015

Klaasdicht voor TLC

Sinterklaas sprak afgelopen donderdag het voltallige Departement TLC van de UU toe, dat ook het dito FB GW had uitgenodigd op de Klaaskoffie in zaal 0,07 van TRNS 10:

Als ik me voeg naar de nieuwe UU-geest van het huidig tijdsgewricht,
Die reeds wat roestige academische conventies in aanzet heeft ontwricht,
Dan moest ik nu zeggen: The New Santa Claus seriously was rethinking
TLC, wondering how for outputs sake to keep that ship from sinking.

Maar serieus, ik, Sinterklaas, ouwe baas, zat traditioneel en diep te denken,
Zoals ik dat aan des langen jares einde vaker doe, over 't Departement TLC.
Mein Gott, Mon Dieu, My Lord, Mio Dio, dacht ik, wat moet ik daar nu mee?
Dios mío, Meu Deus, op welke wijze kan ik die lui in dicht wat eenheid schenken?

Ze zijn al, met z’n allen, in één pand, nou ja: in één straat gepletterd.
En daar is, als dompteur, ook huisgevest het hele GW-faculeitsbestuur.
En er is heel wat geld aan uitgegeven, want: wat goed is, is ook duur,
En duur, dat zijn ze, ja, maar minder duur dan fijn besnaard en zeer geletterd.

Het is me aan die Trans hier erger nog dan in Gomorrah en in Sodom,
Wat zeg ik: die Utrechtse Augiasstal is afschuwwekkender dan Babylon:
Dat raast maar door elkaar, dat gilt, dat vloekt in moderne westerse talen,
Het doet maar zonder cijfers zeer geleerd, en weet niet wie dat zal betalen.

Dus had het FB, ten einde raad, mijn uiterst kiene, witte rekenPietje ingehuurd,
Een nette vent, doet iets met taal en vogeltjes, die hij beheerst en begluurt;
Heus, vooruitstrevend typ, die weet van voetballen en aanpakken, want sodeju,
Die gast rekent in euro's noch in pepernoten, maar in een nieuwe munt: de dcu!

Dat is het nieuwe ruilmiddel, de bubbel waar het onderwijs op drijft;
Alles kan ten onder gaan of naar de gallemiezen, de dcu die blijft.
Dat is het bikkelharde, waardeloze wisselgeld voor al wat een docent verricht!
Tot taken zonder dcu-vergoeding voelt niemand zich hier nog verplicht.

Maar ook het allervuilste werk moet natuurlijk toch worden verzet.
Die plichten worden onder een boekhoudkundig lumineuze noemer weggezet,
RekenPietje heeft daarvoor heel leep de zogeheten strooitijd uitgedacht.
Een geniale vondst! Je zou haast denken dat ik, Sinterklaas, die zelf had bedacht.

Maar goed, genoeg gezeurd over de centen; die zijn een bestendige afwezigheid
Daar zijn er altijd veel te weinig van; en da's eigenlijk ook een soort van... zekerheid.
Het draait aan de Trans in principe en in nuce uiteindelijk om letters en om mensen
Mooiere materie om mee te rekenen kan geen boekhouder zich wensen.

Maar wat deelde tot mijn verbijstering op 27-11 het facultaire intranet u mee:
"Voortaan maandelijks overzicht van personele veranderingen in het OBP".
Alle machtig, dacht ik - met een blik ook op de junior-docenten - dat is maf
Die arme SinterTed hier runt zijn toko bijna alleen nog maar met tijdelijke staf.

Nou, dan moet je mij zien: al mijn Pieten hebben een toekomst en een vaste baan,
En ik heb een massieve staf van klatergoud, zodat ik nimmer op mijn bek kan gaan
Bij schommelingen op de zee die onderwijsbeleid nog schijnt te heten.
Mijn god, mijn god, mijn god, er zit meer beleid in mijn schimmels knetterende scheten

Dan in de holle Haagse lariekoek die om de haverklap wordt uitgekreten
Door 't komisch duo Bussemaker-Dekker, ook wel de Jet en Sander Show geheten.
Versta mij goed, ik zei niet: de Ted Sanders Show! Ach, nu heb ik het toch gezegd.
Tot slot nog één kanttekening, serieus, up to date en zeer oprecht:

Wat treft de goede oude witte Klaas in zijn politiek correcte heilig hart:
Veel te weinig vrouwen zijn hoogleraar hier, en: geen enkele is zwart,
behalve Henriette dan, maar die helaas alleen in naam.
Alsof de actualiteit stilletjes aan de Trans is voorbij gegaan.

Misschien is dat maar beter ook; en luister dus naar mij, want ik ben fictie,
En kijk even met mij mee, naar de mogelijke toekomst, naar wat ik zie
Wanneer ik in gedachten lees, ver van hier, in Spanje, waar ik legendarisch woon:
Het ga u goed, zolang de geestdrift om deze ruimten spant
                                                                               een firmament van intellect en droom.

Geen opmerkingen: